Το κόλπο του Σουφλιά για να τσιμεντώσουν το Ελληνικό

Φούσκωσαν το κόστος του μητροπολιτικού πάρκου Ελληνικού για να δικαιολογήσουν τη δόμηση 1,3 εκατ. τετραγωνικών μέτρων μπετόν σε 1.000 στρέμματα. Με στοιχεία που είχαν παρουσιαστεί το 2007 από την τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, τα έργα προβλέπεται να κοστίσουν 76.000 ευρώ ανά στρέμμα, όταν αντίστοιχες παρεμβάσεις στο παλιό αεροδρόμιο Τέμπελχοφ του Βερολίνου, που θα ολοκληρωθούν το 2013, θα διατεθούν 16.000 ευρώ, ενώ στη Φρανκφούρτη, που τελείωσαν το 2005, είχαν κοστίσει μόλις 4.500 ευρώ!

Τα στοιχεία αποκαλύπτονται σε μελέτη του Πολυτεχνείου, που αποκαλύπτει η «Ε». Εκπονήθηκε για λογαριασμό της Τοπικής Ενωσης Δήμων και Κοινοτήτων Αττικής (ΤΕΔΚΝΑ), καθώς και των Δήμων Αλίμου, Αργυρούπολης, Γλυφάδας και Ελληνικού. Υπολογίζεται ότι το κόστος των έργων στην περίπτωση του Ελληνικού εμφανίζεται 16 φορές ακριβότερο σε σχέση με τα ευρωπαϊκά δεδομένα. Το πάρκο θα απαιτήσει μόνον 47 εκατ. ευρώ σε τιμές 2010, στις οποίες περιλαμβάνονται ο ΦΠΑ και οι άλλες επιβαρύνσεις, ενώ η συντήρηση δεν ξεπερνά τα 5 εκατ. ευρώ τον χρόνο.
Αξιολογούνται τα στοιχεία που είχαν χρησιμοποιηθεί για τους σχεδιασμούς του 2007 από το τότε υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, σύμφωνα με τα οποία η έκταση του μητροπολιτικού πάρκου στο Ελληνικό, μαζί με την παράκτια ζώνη του Αγίου Κοσμά, φθάνει τα 6.264 στρέμματα. Το κόστος των έργων υπολογίζεται σε 400 εκατ. ευρώ, που σημαίνει ότι κατά μέσο όρο απαιτούνται 76.000 ευρώ ανά στρέμμα. Οι ειδικοί του Πολυτεχνείου αποκαλύπτουν ότι για ανάλογη παρέμβαση στο παλιό αεροδρόμιο Τέμπελχοφ του Βερολίνου, με έκταση 3.800 στρέμματα, που παρουσιάστηκε στις αρχές Μαΐου και προβλέπεται να ολοκληρωθεί το 2013, ο προϋπολογισμός είναι 60 εκατ. ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι θα απαιτηθούν 16.000 ευρώ ανά στρέμμα. Να σημειωθεί ότι και οι παρεμβάσεις στο Maurice Rose Airfield της Φρανκφούρτης, που είχαν ολοκληρωθεί το 2005 και έχουν μάλιστα τιμηθεί με το βραβείο αρχιτεκτονικού τοπίου Γερμανίας, κόστισαν μόλις 4.500 ευρώ ανά στρέμμα.
Δόμηση 59%
Οι σχεδιασμοί του 2007 προβλέπουν ότι το 41% του πάρκου θα διαθέτει πράσινο, ενώ το 59% θα αποτελεί τις δομημένες επιφάνειες, στις οποίες περιλαμβάνονται οι υπάρχουσες ολυμπιακές εγκαταστάσεις και οι προωθούμενες νέες εμπορικές και οικιστικές χρήσεις, από τις οποίες αναμένονται έσοδα της τάξης των 300 εκατ. ευρώ. Προτείνουν πάντως την κατεδάφιση του 90% των κτηρίων της παλιάς «Ολυμπιακής» και διατήρηση 41 από αυτά.
Για τη δημιουργία του πάρκου, το τότε υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ προέβλεπε 25 εκατ. για ξήλωμα των «σκληρών» επιφανειών και των κτηρίων, καθώς και 26 εκατ. για αντιπλημμυρικά έργα. Ιδιαίτερα γενναιόδωρες ήταν οι προβλέψεις για τη φύτευση. Αναφέρεται ενδεικτικά ότι για την προμήθεια κωνοφόρων θα διατίθονταν 400-2.300 ευρώ ανά δέντρο, όταν οι τιμές της αγοράς σήμερα διαμορφώνονται από 3 έως 280 ευρώ!
Η ομάδα ερευνητών του εργαστηρίου αστικού περιβάλλοντος του Πολυτεχνείου, με επικεφαλής τον επίκουρο καθηγητή Νίκο Μπελαβίλα, υπογραμμίζει ότι «αποτελεί έργο ζωτικής σημασίας για την περιβαλλοντική αναβάθμιση του λεκανοπεδίου και την αναπλήρωση της μεγάλης έλλειψης πρασίνου στην Αθήνα». Επισημαίνει μάλιστα ότι σε όλο το λεκανοπέδιο υπάρχουν μόνον δύο πόλοι, Ελληνικό και Γουδή, για τη δημιουργία των μητροπολιτικών πάρκων. Γίνεται ειδική αναφορά στην παράκτια ζώνη των 20 χλμ. από το Πέραμα ώς τον Αγιο Κοσμά, που στο μεγαλύτερο μέρος της είναι αποκλεισμένο. Επομένως η ζώνη των 3 χλμ. στο Ελληνικό αποκτά ακόμα μεγαλύτερη σημασία.
388 κτήρια
Εκανε επίσης την πρώτη καταγραφή κτηρίων από το 1996, οπότε το αεροδρόμιο ήταν σε λειτουργία. Εντόπισε 388 κτήρια, που καλύπτουν στο σύνολό τους επιφάνεια 708 στρεμμάτων. Ενα μέρος του μελλοντικού πάρκου έχει δεσμευτεί για την κάλυψη αναγκών της Πολιτικής Αεροπορίας, του τραμ, των μπλε λεωφορείων, ενώ υπάρχουν εγκαταστάσεις που ανήκουν σε εταιρείες του Δημοσίου, όπως τα Ολυμπιακά Ακίνητα και η ΕΤΑ. Μετρήθηκαν επίσης περιφράξεις συνολικού μήκους 54.000 μέτρων, που περιλαμβάνουν και όσες αφορούν την οριοθέτηση των ολυμπιακών εγκαταστάσεων οι οποίες έχουν εκχωρηθεί σε ιδιώτες με μακροχρόνιες συμβάσεις. Να σημειωθεί ότι τα γήπεδα μαζί με τον περιβάλλοντα χώρο τους καταλαμβάνουν 1.800 στρέμματα, στην «καρδιά» του μελλοντικού πάρκου. «Αποκλείουν την πρόσβαση και διασπούν την ενότητα του χώρου», επισημαίνει η μελέτη. Αποκαλύπτει επίσης ότι πίσω από τους φράκτες, ιδιαίτερα στην πίστα αεροσκαφών του πρώην ανατολικού αεροδρομίου, υπάρχουν μεγάλης κλίμακας αυθαίρετες κατασκευές που χρησιμοποιούνται για τη στέγαση εκθέσεων. Δίπλα, εγκαταλελειμμένο, βρίσκεται το κτήριο του διάσημου αρχιτέκτονα Eero Saarinen! Προς την πλευρά της παραλίας λειτουργούν κέντρα διασκέδασης, κατά παράβαση του διατάγματος του 2004.
7 άμεσα μέτρα
Με βάση τη χαρτογράφηση της περιοχής του παλιού αεροδρομίου, το Πολυτεχνείο προτείνει επτά άμεσα μέτρα για να ξεκινήσει η σταδιακή απόδοση του χώρου στους πολίτες του λεκανοπεδίου. Συγκεκριμένα:
* Να απομακρυνθούν οι εσωτερικές περιφράξεις και οι αυθαίρετες κατασκευές δίπλα στον ανατολικό αεροσταθμό.
**Να ακυρωθεί το πολυδάπανο σχέδιο πολεοδόμησης και πώλησης τμημάτων του παλιού αεροδρομίου.
* Να καταργηθούν τα πολυδάπανα οδικά έργα που είχαν ανακοινωθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση και προέβλεπαν μεγάλους ανισόπεδους κόμβους μέσα στο μελλοντικό πάρκο.
* Να αποδοθεί άμεσα σε δημόσια χρήση το νότιο τμήμα του παλιού αεροδρομίου, επιφάνειας 1.705 στρεμμάτων.
* Να ελευθερωθούν σταδιακά και έπειτα από διάλογο με τους αρμόδιους φορείς οι υπηρεσίες της ΥΠΑ, του υπουργείου Εθνικής Αμυνας κ.λπ. Μπορεί να διατηρηθούν οι εγκαταστάσεις των μέσων μαζικής μεταφοράς, που καταλαμβάνουν 189 στρέμματα.
* Να κλείσουν τα καταστήματα υγειονομικού ενδιαφέροντος που λειτουργούν στην παραλία, με εξαιρέσεις που είχαν δοθεί κατά παράβαση του διατάγματος του 2004.
* Να αξιοποιηθούν τα υπάρχοντα κτήρια, που θα εξασφαλίσουν έσοδα για τις ανάγκες του πάρκου. *

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου