“Η πετρελαιοκίνηση θα φέρει έξαρση σε νέφος και όζον”


της Μαριάννας Τζάννε www.protothema.gr

Ζιζάνια στην κουβέντα που έχει ανοίξει για την χρήση  της πετρελαιοκίνησης, ρίχνει η Greenpeace, τονίζοντας εμμέσως πλην σαφώς ότι ό,τι λάμπει δεν είναι χρυσός.  
Με αφορμή την  “Παγκόσμια Ημέρα χωρίς αυτοκίνητο” που εορτάζεται σήμερα 22 Σεπτεμβρίου και την συζήτηση που συντηρεί η κυβέρνηση για το θέμα, χωρίς όμως να αποκαλύπτει τους σχεδιασμούς της,  η περιβαλλοντική οργάνωση επισημαίνει ότι ενδεχόμενη άρση της απαγόρευσης θα προκαλέσει «ραγδαία αύξηση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου και κατά συνέπεια έξαρση του φωτοχημικού νέφους και των συγκεντρώσεων όζοντος κατά τους θερινούς μήνες».  
Η υπουργός Περιβάλλοντος  κ. Τίνα Μπιρμπίλη ακόμη και πρόσφατα δήλωσε ότι είναι «μία μέθοδος  που δεν πρέπει να αποκλίσουμε δογματικά» και ότι η χρήση της θα γίνει με βάση την επιβάρυνση που θα μετρηθεί ότι προκαλεί στην ατμόσφαιρα.
Οι υποστηρικτές της άρσης της πετρελαιοκίνησης, εξυμνούν την τεχνολογία Euro5 που υιοθετεί η παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία και η οποία τίθεται σε ισχύ από τις αρχές του 2011 και θέτει αυστηρά όρια στις εκπομπές ρύπων τόσο στα οχήματα κίνησης πετρελαίου όσο και βενζίνης.  
Η Greenpeace, έρχεται να καταρρίψει αυτούς τους ισχυρισμούς, υποστηρίζοντας ότι με τα αυστηρότερα όρια  που προβλέπει η νέα τεχνολογία, οι περιβαλλοντικές επιδόσεις των πετρελαιοκινητήρων εξακολουθούν να υπολείπονται σημαντικά από τους αντίστοιχους βενζινοκινητήρες, ως προς τις εκπομπές οξειδίων του αζώτου.
 

Είμαστε τρίτοι σε υπερβάσεις όζοντος

Επικαλείται μάλιστα τα ευρωπαϊκά στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία η Ελλάδα κατέχει το τρίτο μεγαλύτερο ποσοστό (50%) σε σταθμούς με υπερβάσεις του ορίου ενημέρωσης στις συγκεντρώσεις όζοντος το καλοκαίρι του 2009. Είναι επίσης η τέταρτη χώρα με τις περισσότερες ημέρες (160) στις οποίες σημειώθηκε υπέρβαση του μακροπρόθεσμου στόχου για την προστασία της ανθρώπινης υγείας.

Ενδεχόμενη άρση της απαγόρευσης της πετρελαιοκίνησης θα είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου, οι οποίες με τη σειρά τους θα προκαλέσουν την αύξηση των συγκεντρώσεων όζοντος στα δύο μεγάλα και ήδη επιβαρημένα αστικά κέντρα της χώρας.

Το επιχείρημα αυτό ενισχύεται από προκαταρκτικά  ευρήματα που δημοσιεύθηκαν πρόσφατα στη Μεγάλη Βρετανία, σύμφωνα με τα οποία οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου από τους πετρελαιοκινητήρες δε δείχνουν πτωτικές τάσεις από το 1993, όταν και τέθηκε σε ισχύ η Euro I, σε αντίθεση με τους βενζινοκινητήρες.

Όπως αναφέρουν η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία (Euro 5), προβλέπει τριπλάσια επιτρεπόμενα όρια εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx) για τους πετρελαιοκινητήρες σε σύγκριση με τα αντίστοιχα όρια των βενζινοκινητήρων.

Επιπλέον ζητήματα που μπαίνουν και εγείρουν προβληματισμό αφορούν τον έλεγχο των οχημάτων, καθώς εκτιμάται ότι με την αμέλεια που διακατέχει τους Έλληνες οδηγούς στην έκδοση κάρτας καυσαερίων (4 στα 10 αυτοκίνητα δε διαθέτουν κάρτα) σε περίπτωση άρσης της απαγόρευσης, θα οδηγηθούμε σε δραματική αύξηση των εκπομπών οξειδίων του αζώτου, αλλά και μικροσωματιδίων.

Αύξηση  του κόστους  των  οχημάτων   

Με βάση τα στοιχεία της Greenpeace, ο έλεγχος των εκπομπών ρύπων (μέσω καταλυτών για τα οξείδια του αζώτου και ειδικών παγίδων για τα σωματίδια) έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της κατανάλωσης. Η ενσωμάτωση τέτοιων τεχνολογιών στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα έχει επίσης ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους των οχημάτων.

Εκτιμάται, για  παράδειγμα, ότι η ενσωμάτωση παγίδων  σωματιδίων σε ένα νέο αυτοκίνητο (για να πληρούνται οι στόχοι της νέας ευρωπαϊκής νομοθεσίας), συνεπάγεται αύξηση του κόστους κατά 150-800 ευρώ για τα ελαφρά οχήματα και 2.000-10.500 ευρώ για τα βαρέα οχήματα.

Συνεπώς αίρεται  σε μεγάλο βαθμό το επιχείρημα περί οικονομικότερης επιλογής για τους καταναλωτές. Τονίζουν όμως ότι η κυβέρνηση μπορεί να στηρίξει την πτωτική αγορά του αυτοκινήτου προσφέροντας κίνητρα για την αγορά αυτοκινήτου με χαμηλή κατανάλωση καυσίμου και χαμηλές εκπομπές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου