Η οικολογική μας ευαισθησία έχει αυξηθεί, οι δήμοι έχουν βάλει κάδους ανακύκλωσης, τα βιολογικά προϊόντα έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας, το φαινόμενο του θερμοκηπίου δεν αμφισβητείται πια σχεδόν από κανέναν, οι ΑΠΕ δεν θέλουν πλέον επεξήγηση. Ολα καλά; Μπα... Είτε θες απλώς να ανακυκλώνεις στο σπίτι σου στο Παγκράτι είτε να γυρίσεις ταινία στο Χόλιγουντ χωρίς ν' αφήσεις πίσω σου περιβαλλοντικά συντρίμμια, οι δυσκολίες φαίνονται από ενοχλητικές έως ανυπέρβλητες. Ρωτήσαμε από συμπολίτες μας μέχρι μια αμερικανίδα σκηνοθέτρια, και το συμπέρασμα σαφές: έχουμε δρόμο ακόμα...
Οταν, πριν από τέσσερα χρόνια, το Περιβαλλοντικό Ινστιτούτο του Πανεπιστημίου του Λος Αντζελες (UCLA) κυκλοφόρησε την ετήσια αναφορά του, η «παροικία» του Χόλιγουντ ένιωσε άβολα. Για πρώτη φορά γινόταν αναφορά στις επιπτώσεις της κινηματογραφικής βιομηχανίας στο περιβάλλον: κατασπατάληση ενέργειας, μόλυνση της ατμόσφαιρας, απόρριψη μεγάλου όγκου σκουπιδιών, φυσική καταστροφή περιοχών όπου γίνονται εξωτερικά γυρίσματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι, σύμ- φωνα με τις μετρήσεις του Ινστιτούτου, το Χόλιγουντ αποτελεί την τρίτη περισσότερο ρυπογόνο βιομηχανία του Λος Αντζελες. Πράγμα που λέει πολλά, αν σκεφτούμε τη δυσμενή πρωτιά που κατέχει η πολιτεία αυτή σε ολόκληρες τις ΗΠΑ.
Το Χόλιγουντ βρέθηκε ξαφνικά στη δίνη ενός κυκλώνα. Η πανεπιστημιακή έρευνα απέδειξε με στοιχεία ότι η «βιομηχανία των ονείρων» τείνει να γίνει μια βιομηχανία -οικολογικού- εφιάλτη. Τα κινηματογραφικά στούντιο επιβαρύνουν την ατμόσφαιρα περισσότερο από τις υπόλοιπες μεγάλες βιομηχανίες της ευρύτερης περιοχής: αεροναυπηγική, ιματισμού, ξενοδοχειακή και εξαρτημάτων ηλεκτρονικών υπολογιστών. Ορισμένες κινηματογραφικές εταιρείες έκαναν κάποια βήματα προς τη σωστή κατεύθυνση, χρησιμοποιώντας, για παράδειγμα, ανακυκλούμενα υλικά στα ντεκόρ - αλλά αυτές αποτελούν ακόμα την εξαίρεση και όχι τον προσδοκώμενο κανόνα.
Αυτήν ακριβώς την προσπάθεια... «πρασινίσματος» μιας χολιγουντιανής ταινίας καταγράφει ένα πολύ ενδιαφέρον ντοκιμαντέρ που προβλήθηκε στο φετινό 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου & Εικαστικών Τεχνών Ρόδου ecofilms. Το «Πρασίνισμα» («Greenlit»), σε σκηνοθεσία της αμερικανίδας Μιράντα Μπέιλι, διερευνά την περιβαλλοντική ανησυχία και την υπευθυνότητα σε μια βιομηχανία που όλο και πιο συχνά επικρίνεται για τις καταστροφικές, σπάταλες και αλόγιστες πρακτικές της απέναντι στο περιβάλλον.
«Το θέμα μού προέκυψε εντελώς συμπτωματικά» μας λέει η σκηνοθέτρια. «Η εταιρεία που διευθύνω ασχολήθηκε με το γύρισμα μιας ταινίας μεγάλου μήκους, της "The River Why", η οποία βασίζεται στο ομότιτλο μυθιστόρημα. Η παραγωγός, αν και δεν διέθετε πολλά λεφτά, ήθελε να κάνει την ταινία της "πράσινη". Δεν ήξερα τι ακριβώς σήμαινε αυτό, αλλά ήμουν σίγουρη ότι θα είχε ένα επί πλέον κόστος σε βάρος του μικρού μας μπάτζετ. Οταν όμως έμαθα ότι σκόπευε να φέρει μια ειδική "περιβαλλοντική σύμβουλο" στα γυρίσματα, το πράγμα άρχισε να αποκτά ενδιαφέρον. Ποια ήταν και τι ακριβώς θα έκανε στο πλατό; Να μια καλή ιδέα για να κάνω ένα ντοκιμαντέρ, σκέφτηκα. Αυτό που δεν περίμενα ήταν ότι θα μάθαινα τόσα πολλά για τη ζημιά που κάνει στο περιβάλλον η βιομηχανία στην οποία εργάζομαι κάθε φορά που γυρίζεται μια ταινία».
Η εκπρόσωπος του Περιβαλλοντικού Ινστιτούτου του UCLA, Μέρι Νίκολς, εμφανίζεται στο ντοκιμαντέρ για να απαγγείλει το... κατηγορητήριο του Χόλιγουντ. Η έρευνα που διεξήγαγαν βασίστηκε σε ένα απλό δεδομένο: η κινηματογραφική βιομηχανία έχει τα χαρακτηριστικά μιας «βαριάς» βιομηχανίας και ως τέτοια ελέγχθηκε από τους επιστήμονες. Η ανάλυση έγινε με περιβαλλοντικά κριτήρια που αφορούν τη ρύπανση της ατμόσφαιρας, τα απόβλητα, τη σπατάλη φυσικών πόρων κ.ο.κ. Τα συμπεράσματα ήταν κάθε άλλο παρά ενθαρρυντικά: ο κινηματογράφος, όπως και η «αδελφή» τηλεόραση είναι μείζονες καταναλωτές ενέργειας και καυσίμων. Αφήνουν ένα σωρό σκουπίδια - χωρίς να εννοούνται μ' αυτό τα υποπροϊόντα που συχνά μας πλασάρουν! Σκηνικά που πετιούνται μετά τα γυρίσματα, φιλμ, καμένοι λαμπτήρες προβολέων, αναρίθμητες πλαστικές φιάλες νερού επιβαρύνουν το περιβάλλον χωρίς κανείς να δίνει ιδιαίτερη σημασία. Η έρευνα διαπιστώνει ότι το Χόλιγουντ συγκαταλέγεται στους μεγαλύτερους ατμοσφαιρικούς ρυπαντές της Νότιας Καλιφόρνιας. Η βιομηχανία του κινηματογράφου εκπέμπει περίπου 140 χιλ. τόνους ατμοσφαιρικών ρύπων το χρόνο!
Χάρη σε τέτοιου είδους έρευνες, άρχισε να διαμορφώνεται μια νέα αντίληψη στο Χόλιγουντ. Οχι στην έκταση που θα επιθυμούσαν όσοι ασχολούνται ενεργά με περιβαλλοντικά ζητήματα. Αλλά αρκετά για να φανούν -ακόμα και επί οθόνης- τα πρώτα δείγματα μιας αλλαγής προς τη σωστή κατεύθυνση. Στους τίτλους τέλους κάποιων ταινιών περιλαμβάνεται πλέον και η ένδειξη ότι το φιλμ έχει ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα, ενώ η Fox και η Warner Brothers ανακοίνωσαν πρόσφατα ότι έχουν βάλει αυτόν το στόχο στις μελλοντικές παραγωγές τους. «Αυτό για μένα σημαίνει εξαγορά ενοχών» ξεκαθαρίζει η Μιράντα Μπέιλι. «Τι σημαίνει "ουδέτερο ισοζύγιο"; Θα πει να φυτεύεις κάποια δέντρα στο χώρο τον οποίο διέλυσες προηγουμένως για να γυρίσεις μια σκηνή δράσης. Να επενδύεις σε αιολική ενέργεια επειδή ανατίναξες έναν λόφο ή κατέσκαψες μια παραλία προκειμένου να πετύχει το γύρισμα».
Η σκηνοθέτρια του «Πρασινίσματος» έχει τελείως διαφορετική προσέγγιση στο ζήτημα. Η εμπλοκή της, με τη δημιουργία μιας ταινίας-μέσα-στην-ταινία, της επέτρεψε να δει τα πράγματα πιο καθαρά. Και να διαπιστώσει με πολύ χιούμορ, ακόμα και αυτοσαρκασμό, πόσο δύσκολη είναι τελικά η -εθελοντική- προσαρμογή στα κελεύσματα της οικολογίας. Το «πρασίνισμα» γίνεται, στην πορεία των γυρισμάτων, πραγματική... Οδύσσεια για το συνεργείο. Αίφνης, το νερό που διανέμεται παύει να είναι εμφιαλωμένο. Σύμφωνα με τις υποδείξεις της περιβαλλοντικής συμβούλου, όλοι προμηθεύτηκαν από ένα παγούρι, αποφεύγοντας έτσι τη ρύπανση από τις άδειες φιάλες.
Η περιβαλλοντική λύση, όμως, δημιούργησε την ίδια στιγμή άλλου είδους προβλήματα. Ο διευθυντής φωτογραφίας, για παράδειγμα, είπε ότι του ήταν αδύνατο να χειρίζεται την κάμερα κάτω από τον καυτό ήλιο και να πρέπει να γεμίζει το παγούρι του όταν αδειάζει. Επί πλέον, κρεμασμένο όπως ήταν στη ζώνη του, τον εμπόδιζε όταν περπατούσε με την κάμερα στον ώμο. Πρόβλημα, όμως, αντιμετώπισε και η Μιράντα Μπέιλι, φροντίζοντας να μεταφέρει το... σπαρταριστό περιστατικό στην οθόνη. Ακολουθώντας, κι αυτή, τις υποδείξεις της συμβούλου, νοίκιασε για τις μετακινήσεις της ένα υβριδικό «πράσινο» όχημα. Αποτέλεσμα; Το φιλικό προς το περιβάλλον αμάξι αποδείχθηκε... εχθρικό προς τη Μιράντα Μπέιλι: η μηχανή χάλασε στα μισά και αναγκάστηκε να ψάξει επειγόντως άλλο μέσο για τη μεταφορά της!
«Πρέπει να κάνουμε πολλά βήματα ακόμα, πριν φθάσουμε στο επιθυμητό επίπεδο», λέει η σκηνοθέτρια. «Η παραγωγή της ταινίας που κατέγραψα στο ντοκιμαντέρ μου αποτελεί μία από τις λίγες, ελπιδοφόρες πάντως, εξαιρέσεις. Ο κανόνας στο Χόλιγουντ είναι το μπάτζετ, και το να κάνεις μια "πράσινη" ταινία στοιχίζει αρκετά. Η παραγωγός τού "The River Why" προσπάθησε να τα καταφέρει με τα περιορισμένα οικονομικά της. Υπήρχαν κάδοι διαχωρισμού των σκουπιδιών και αποκομιδή για κομποστοποίηση. Προμηθεύτηκε βιοδιασπώμενα απορρυπαντικά για το πλύσιμο των πιάτων και το πλυντήριο. Αν ήθελε, όμως, να είναι απόλυτα συνεπής στο "πρασίνισμα", θα έπρεπε να ξοδέψει πολλά χρήματα: το ανακυκλούμενο χαρτί για τα σκηνικά κοστίζει πολύ περισσότερο από το απλό χαρτί. Το ίδιο και οι οργανικές τροφές τις οποίες έπρεπε να έχει το κέτερινγκ. Επίσης, χρειάζεται να υπάρχει οργανικό μακιγιάζ για τους ηθοποιούς, προβολείς που να λειτουργούν με ηλιακή ενέργεια κ.ά. Το κυριότερο: θέλει πολλή δουλειά ακόμα προκειμένου να αποκτήσουν οικολογική συνείδηση όλοι όσοι δουλεύουν στα κινηματογραφικά πλατό».
Στους τίτλους του ντοκιμαντέρ η Μιράντα Μπέιλι επισημαίνει με χιούμορ: «Το συνεργείο μας είναι υπεύθυνο για: Πέντε πτήσεις μετ' επιστροφής από το Λος Αντζελες στο Πόρτλαντ. Τουλάχιστον 60 γαλόνια αμόλυβδης βενζίνης. Τόμους ολόκληρους από ανακυκλωνόμενο χαρτί. Πεντέμισι χαρτόκουτες με (γυάλινες) φιάλες νερού. Αναρίθμητα αναλώσιμα κυπελλάκια καφέ». Τη ρωτάμε πόσο επηρέασε το γύρισμα αυτού του ντοκιμαντέρ την προσωπική της ζωή. Αν... «πρασίνισε» και η ίδια έπειτα από αυτήν την κινηματογραφική εμπειρία. «Εγινα ο χειρότερος εχθρός αυτού που ήμουν πριν από τα γυρίσματα. Ο σύζυγός μου γκρινιάζει γιατί κομποστοποιούμε τώρα τα σκουπίδια στο σπίτι και μαζεύονται μύγες στην κουζίνα. Αλλά ύστερα από όσα έμαθα γυρίζοντας το "Πρασίνισμα", δεν μπορώ να συνεχίσω να ζω όπως είχα συνηθίσει. Ψάχνω πολύ πριν αγοράσω οποιοδήποτε προϊόν και κοιτάζω αν προστατεύει την υγεία μου και το περιβάλλον στο οποίο ζω. Μιλώντας γενικότερα, δεν νομίζω ότι είναι εύκολο να γίνουμε -και να παραμείνουμε- "πράσινοι" στην καθημερινή μας ζωή. Η επιλογή, όμως, είναι δική μας. Ακόμα και ένα μικρό πραγματάκι μπορεί να κάνει τη διαφορά».
Διαβάστε
Cormac McCarthy, «Ο δρόμος»,
εκδ. Καστανιώτη, 2007
Ο τιμημένος με Πούλιτζερ συγγραφέας περιγράφει συγκλονιστικά την εικόνα ενός κόσμου στα όρια της οικολογικής εξαφάνισης: με πάντα σκοτεινό ουρανό, αβάσταχτο κρύο, το πόσιμο νερό και φαγητό να είναι δυσεύρετα. Πέρυσι το είδαμε και ως ταινία, με τον Βίγκο Μόρτενσεν.
Δείτε
«ΓΟΥΟΛ-Υ», σκην. Αντριου Στάντον, 2008
Κινούμενα σχέδια από το δίδυμο Disney - Pixar. Σε ένα -όχι πολύ- μακρινό μέλλον, η ανθρωπότητα έχει εγκαταλείψει τη Γη, που έχει καλυφθεί ολόκληρη από σκουπίδια. Ενα ρομπότ καθαρισμού αποβλήτων ανακαλύπτει το κλειδί για το μέλλον του πλανήτη.
Πληκτρολογήστε
exandas.ert.gr/old/index.php?option=com_content&task=blogcategory&id=88888984&Itemid=88889090
Πού πάει ο Η/Υ όταν πεθαίνει; Η απάντηση στα «Ψηφιακά νεκροταφεία» του πολυβραβευμένου Γιώργου Αυγερόπουλου, από τη σειρά ντοκιμαντέρ του «Εξάντα» στην ΕΤ-1.
Ταινίες (πραγματικής) καταστροφής
* Οι ταινίες «καταστροφής» δεν αποτελούν μόνο ένα γνώριμο κινηματογραφικό είδος. Κάποιες δεν χρειάζονται τα... εισαγωγικά, αφού έχουν προκαλέσει μεγάλη οικολογική καταστροφή. Γνωστές χολιγουντιανές υπερπαραγωγές είχαν δραματικές αρνητικές επιδράσεις στο περιβάλλον. Μεταξύ άλλων και στο τοπίο, για να ταιριάζει στο όραμα του σκηνοθέτη. Ενας (πρώην) τροπικός παράδεισος, η παραλία Κο Phi Phi Leh της Ταϊλάνδης, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το 2000 ο γνωστός βρετανός σκηνοθέτης Ντάνι Μπόιλ («Slumdog Millionaire») κατέφθασε με πολυπληθές συνεργείο, προκειμένου να γυρίσει εκεί την «Παραλία» με τον Λεονάρντο ντι Κάπριο.
* Το αποτέλεσμα ήταν τραγικό. Οχι ταμειακά, αφού η ταινία «έσκισε», αλλά για το ίδιο το περιβάλλον. Η εταιρεία Fox πλήρωσε 108 χιλ. δολάρια στο ταϊλανδέζικο βασιλικό δασαρχείο για να πάρει την άδεια να κατασκάψει την αμμουδιά με μπουλντόζες, να ξεριζώσει δεκάδες δέντρα της τοπικής χλωρίδας προκειμένου να φυτέψει τους φοίνικες που προέβλεπε το σενάριο. Τα γυρίσματα τέλειωσαν, το συνεργείο έφυγε και μετά ήρθαν καταρρακτώδεις βροχές, προκαλώντας την κατολίσθηση του (σαθρού πλέον) εδάφους στον ωκεανό και καταστρέφοντας ολοσχερώς τόσο την εναπομείνασα χλωρίδα όσο και την άγρια πανίδα της περιοχής.
* Μια και μιλάμε για ταινία του -οικολογικά ευαίσθητου κατά τα άλλα- Ντι Κάπριο, αξίζει να αναφέρουμε άλλη μια εξίσου επιβλαβή προς το περιβάλλον, στην οποία πρωταγωνιστούσε. Ο λόγος για τον ρέκορντμαν των Οσκαρ «Τιτανικό» (1997), σε σκηνοθεσία του Τζέιμς Κάμερον («Avatar»), που έγινε αφορμή για να νεκρωθεί η υποθαλάσσια ζωή ενός κόλπου στην Κάτω Καλιφόρνια για περισσότερο από έναν χρόνο. Θέλοντας να πετύχει μια πειστική αναπαράσταση του ναυαγίου, ο Κάμερον χρησιμοποίησε μια τεράστια δεξαμενή νερού στην οποία βυθίστηκε το -γιγάντιο- ομοίωμα του υπερωκεανείου.
* Για λόγους που αφορούσαν την οπτική απόδοση της «παγωμένης» θάλασσας, χρησιμοποιήθηκαν τόνοι χλωριωμένου νερού στη δεξαμενή, τους οποίους άδειασαν μετά τα γυρίσματα στη θάλασσα. Αυτό είχε ως συνέπεια να πεθάνουν τόνοι ψαριών και να χάσουν τη δουλειά τους οι ψαράδες της περιοχής. Επίσης, νεκρώθηκε κάθε ζωντανός οργανισμός στο βυθό για μεγάλο χρονικό διάστημα, πράγμα που επηρέασε πολλαπλά τη ζωή των κατοίκων και την τοπική οικονομία.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου